Droša lietošana atbilstoši vecumam

Līdz 7 gadu vecumam

Pirmajās interneta lietošanas reizēs bērniem tiek iedibināti interneta izmantošanas paradumi. Pirmskolas vecuma bērniem patīk veikt atkārtotas darbības un šis ir piemērots veids, kā maziem bērniem mācīt un pilnveidot drošas lietošanas paradumus un darbības.

Bērni līdz 7 gadu vecumam pilnībā neizprot internetā pieejamo saturu un nevar atšķirt, piemēram, reklāmas no faktiskā satura. Šādā vecumā bērniem nepieciešama vecāku palīdzība, lai atrastu piemērotus materiālus. Bērni bieži vien nesaprot atšķirību starp interneta lietošanu un spēļu spēlēšanu vai zīmēšanu savā datorā.

Ģimenes, kurās ir šīs vecuma grupas bērni, var izveidot noteikumus par datora izmantošanu.

Veselības apsvērumu dēļ jāierobežo laiks, kādu var pavadīt pie datora.
Datoru novietojiet dzīvojamajā istabā. Ieteicams, lai kāds no vecākiem būtu klāt, kad pirmskolas vecuma bērni lieto internetu.
Iepriekš jāvienojas, ka pirmskolas vecuma bērni var atvērt tikai pazīstamas interneta lapas. Bērni, kuriem ir priekšzināšanas darbā ar datoru, pazīstamas lapas var atrast interneta pārlūka izvēlnē Izlases.
Visdrošākais šīs situācijas risinājums ir izveidot personīgu darbības vidi, kas paredzēta bērnam un kurā ir atļauta piekļuve tikai noteiktām interneta vietnēm.

7–9 gadi

Jaunāko klašu skolēniem internets ir pieejams gan skolā, gan pie draugiem, gan arī mājās. Vecākiem un bērniem jāpārrunā, kā pareizi lietot internetu, un jāvienojas par noteikumiem, kas jāievēro. 7–9 gadus veciem bērniem ir pietiekami laba izpratne par lietām, ko tie redz. Tomēr viņi paši nevar apstrādāt visus materiālus, kas viņiem ir pieejami internetā, īpaši tādus materiālus (attēlu, tekstu vai skaņas), kas ir biedējoši vai citādi neatbilstoši. Šo jautājumu pārrunāšana ar bērniem un dažādu internetā sastopamu lietu izskaidrošana palīdzēs viņiem kļūt atbildīgākiem un ļaus patstāvīgi un droši strādāt tiešsaistē. Vecāki var arī paskaidrot savu viedokli par interneta lietošanas priekšrocībām, tādējādi palīdzot saviem bērniem.

Šajā vecuma grupā joprojām galvenais akcents tiek likts uz ierobežojumiem, aizsardzību un uzraudzību. Ietiecams vecākiem un bērniem vienoties par interneta lietošanas noteikumiem un pārskatīt šos noteikumus, bērnam kļūstot vecākam.

Mājās interneta lietošana joprojām ir atļauta tikai vecāku klātbūtnē. Tas nodrošina, ka vecāki ir blakus, ja rodas kāda problēma.
Ja dators atrodas dzīvojamajā istabā, tad interneta lietošana kļūst par ģimenes ikdienas dzīves sastāvdaļu.
Bērns, iespējams, vēl nevar patstāvīgi noteikt vietnes uzticamību, tāpēc viņam vienmēr ir jājautā vecāku atļauja personiskas informācijas publicēšanai.
Tērzētavas un citas publiskas tiešsaistes diskusijas nav piemērotas šāda vecuma bērnam. Tāpēc e-pasta adresei, ko izmanto šīs vecuma grupas bērns, jābūt koplietojamai ģimenes e-pasta adresei.
Konta ar ierobežotām lietošanas tiesībām izveide bērnam palīdz mācīties patstāvīgi strādāt ar datoru.
Var izmantot filtrēšanas programmas, lai novērstu piekļuvi neatbilstošām vietnēm, tomēr ir svarīgi, lai vecāki aktīvi iesaistītos bērna interneta lietošanas darbībās.

10-12 gadi

Skolas vecuma bērni, iespējams, jau ir iemācījušies lietot internetu dažādām vajadzībām. Vecāki var atbalstīt savu bērnu, ievācot informāciju par vietnēm, kas saistītas ar mājas darbu pildīšanai nepieciešamo informāciju, vaļaspriekiem vai citām interesēm. Ģimenē internetu var arī izmantot, lai plānotu lietas, kas attiecas uz visu ģimeni. Tādējādi vecāki un bērni var pārrunāt, kuras vietnes ir drošas, uzticamas un kurās var atrast kvalitatīvu informāciju. Apmeklējiet vietni http://www.quick.org.uk/, lai uzzinātu padomus, kā noteikt, vai vietne ir uzticams informācijas avots.

Bērnam joprojām ir nepieciešama vecāku uzraudzība un kontrole, kā arī pareizas lietošanas noteikumi. Tomēr, iespējams, ka bērns jau zina arī veidus, ka izvairīties no šiem noteikumiem un uzraudzības, ja viņš uzskata, ka tie ir pārāk stingri vai neatbilst viņa vajadzībām.

Vecākiem un bērniem, ņemot vērā visas vajadzības un viedokļus, jāvienojas par lietām, ko drīkst un ko nedrīkst darīt internetā. Piemēram: ziņojuma sūtītāja atbildība, failu lejupielādēšana un autortiesības, programmu instalēšana.
Vienojieties, kādu personisko informāciju drīkst izpaust un kādos gadījumos, kā arī pārrunājiet risku, kas saistīts ar informācijas izpaušanu.
Ja bērnam jau ir interese par tērzēšanu vai tērzēšanas retranslēšanu internetā, vecākiem jāpārrunā bērna drošības jautājumi un jāuzrauga viņa darbības tiešsaistes diskusijās.
Vairums bērnu ir ziņkārīgi un zinātkāri, tāpēc vecākiem īpaši jāuzsver drošas un piesardzīgas interneta lietošanas nozīmīgums.
Informācijas drošība regulāri jāatjaunina.

13-15 gadi

Šajā vecumā internets ir daļa no pusaudžu sociālās dzīves: viņi te satiekas ar draugiem, pavada zināmu laiku tiešsaistē, meklē informāciju, kas nepieciešama mācībām vai izklaidei. Augstāks izglītotības līmenis paver jaunas interneta lietošanas iespējas. Vecākiem, iespējams, ir ļoti grūti izsekot pusaudža aktivitātēm tiešsaistē. Šajā vecumā pusaudžiem patīk riskēt un pārbaudīt savas spējas, tāpēc tehniskie ierobežojumi un aizliegumi, iespējams, nav efektīvs veids, kā uzlabot viņu drošību tiešsaistē.

13–15 gadus veci pusaudži savas darbības vēlas paturēt slepenībā, īpaši tad, ja iepriekš vecāki nav interesējušies un mācījuši bērnam interneta lietošanas noteikumus. Ir svarīgi veicināt atklātu sarunu ģimenē un vecākiem izrādīt interesi par bērna aktivitātēm un draugiem internetā.

Joprojām ir nepieciešami mājas noteikumi, ko izveidojuši visi kopā.
Pusaudžiem joprojām ir ierobežotas spējas novērtēt situācijas un viņiem ir nepieciešama pieaugušu cilvēku palīdzība tādos jautājumos, kā savu fotoattēlu un tekstu publicēšana tiešsaistē.
Svarīgi ir arī apspriest ētikas un interneta lietotāja personīgās atbildības jautājumus. Piemēram, nelikumīga lejupielādēšana, tīkla etiķete un autortiesības. Bērni ir atbildīgi par tiešsaistē publicēto saturu, ieskaitot savu personisko informāciju vai informāciju, kas, iespējams, nav likumīga.
Vecākiem jāinteresējas par bērnu tiešsaistes draugiem tāpat, kā par citiem viņu draugiem. Turklāt ieteicama aktīva vecāku dalība, ja bērns vēlas satikt jaunas kontaktpersonas tiešsaistē.
Vecākiem jācenšas savaldīt savas emocijas arī tad, kad viņi uzzina, ka notikusi nevēlama darbība, kamēr bērns atradās tiešsaistē. Vecāki joprojām var palīdzēt bērnam izvēlēties vietnes ar atbilstošu saturu. Piemēram, tiešsaistē ir pieejamas vietnes, kas pusaudžiem skaidro ar seksualitāti un veselību saistītus jautājumus. Pusaudžiem jāzina, ka viņi var izrunāt ar saviem vecākiem visu, kas viņiem izraisīja nepatiku tiešsaistē.

Projekts „Drošība tiešsaistē”

http://www.draudzigsinternets.lv/